فرمولاسیون قطعات خودرویی بر پایه رابر EPDM

فرمولاسیون قطعات خودرویی بر پایه رابر EPDM

این مقاله به بررسی فرمولاسیون و نکات فنی استفاده از لاستیک EPDM در قطعات خودرویی می‌پردازد. EPDM برای تولید نوارهای دور شیشه، اسفنج‌های حاشیه شیشه، شلنگ‌ها و جنت‌ها به کار می‌رود. فرمولاسیون‌های مختلف شامل ترکیباتی همچون اکسید روی، کربن سیاه، روغن پارافینیک، کربنات کلسیم و سولفور برای بهبود خواص مکانیکی، انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر حرارت طراحی شده‌اند. استفاده از این ترکیبات، به تولید قطعات با کیفیت بالا و دوام طولانی کمک می‌کند.

فرمولاسیون قطعات خودرویی بر پایه رابر EPDM

رابر EPDM به عنوان یکی از سبک‌ترین و مهندسی‌ترین رابرها در تولید قطعات خودرویی کاربرد گسترده‌ای دارد. این ماده برای تولید نوارهای دور درب و شیشه، اسفنج‌های حاشیه شیشه و شلنگ‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در ترکیبات لاستیکی TPV که در تزئینات داخلی خودرو، گرومت‌ها و گردگیرها به کار می‌روند، حضوری کلیدی دارد. در این مقاله، فرمولاسیون و نکات فنی مرتبط با تولید این قطعات با استفاده از لاستیک EPDM بررسی می‌شود.

نوارهای دور شیشه (Glass Run Channel)

این نوارها، که با نام اختصاری GRC شناخته می‌شوند، نقش مهمی در عایق‌بندی بین شیشه و درب خودرو دارند. آن‌ها از لرزش شیشه جلوگیری کرده و مانع ایجاد صداهای اضافی می‌شوند. سطح این نوارها باید کاملاً مسطح و بدون برآمدگی باشد و از شکفتگی (Blooming) جلوگیری شود.

فرمولاسیون پیشنهادی برای نوارهای دور شیشه:

  • EPDM (Oil extended): 100 part
  • Zinc oxide: 5 part
  • Stearic acid: 1 part
  • Carbon black: 150-170 part
  • Paraffinic oil: 80-100 part
  • Calcium carbonate: 20-30 part
  • Calcium oxide: 5 part

عوامل پخت:

  • MBT: 1.5 part
  • ZnBDC: 2 part
  • TMTD: 0.3 part
  • DTDM: 0.5 part
  • Sulfur: 1.5 part

در صورت نیاز به ساختار فومی، می‌توان 0.3 part از عوامل فوم‌زای هیدرازیدی مانند OBSH اضافه کرد.

رابر EPDM

اتصال گوشه‌های نوارها

برای اتصال گوشه‌های نوارها از قطعات تزریقی استفاده می‌شود که باید از EPDM با ویسکوزیته مونی پایین و درصد بالای ENB (بالاتر از ۶ درصد) ساخته شوند.

فرمولاسیون پیشنهادی برای اتصالات:

  • EPDM (Oil extended): 100 part
  • Zinc oxide: 5 part
  • Stearic acid: 1 part
  • Carbon black: 60-70 part
  • Paraffinic oil: 50-60 part
  • Calcium oxide: 5 part

عوامل پخت:

  • MBT: 0.5 part
  • ZnBDC: 1.5 part
  • TMTD: 0.5 part
  • TETD: 0.5 part
  • Sulfur: 1 part

نوارهای اسفنجی حاشیه درب

این قطعات سبک، انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر صوت و حرارت هستند. سطح صاف و مانایی فشار کم از ویژگی‌های اصلی این قطعات است.

فرمولاسیون پیشنهادی برای نوارهای اسفنجی:

  • EPDM (Oil extended): 100-120 part
  • Zinc oxide: 5 part
  • Stearic acid: 2 part
  • Carbon black: 80-100 part
  • Paraffinic oil: 70-90 part
  • Calcium carbonate: 30-50 part
  • Calcium oxide: 5 part

عوامل پخت:

  • MBT: 2 part
  • ZnEDC: 1 part
  • DPTT: 1 part
  • CBS: 1 part
  • TeEDC: 0.3 part
  • Sulfur: 1.5 part

رابر EPDM

شلنگ‌ها و جنت‌های انتقال آب

این قطعات باید انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت حرارتی مناسب و دوام طولانی داشته باشند. رابر EPDM مورد استفاده در این بخش باید ترکیب‌پذیری بالا با روغن داشته باشد.

فرمولاسیون پیشنهادی برای شلنگ‌ها:

  • EPDM (Oil extended): 110 part
  • Zinc oxide: 5 part
  • Stearic acid: 1 part
  • Carbon black: 130 part
  • Paraffinic oil: 65 part
  • Polyethylene glycol (PEG 4000): 1 part
  • Calcium carbonate: 30 part
  • Calcium oxide: 7 part

عوامل پخت:

  • ZnBDC: 1.5 part
  • EU: 0.5 part
  • CBS: 0.5 part
  • TMTD: 0.5 part
  • Sulfur: 0.3 part
  • Dithiodimorpholine: 1.5 part

فرمولاسیون‌های پیشنهادی بر پایه لاستیک EPDM برای قطعات مختلف خودرویی طراحی شده‌اند تا نیازهای فنی و عملکردی خودروها را برآورده کنند. با رعایت دقیق این ترکیبات، می‌توان به کیفیت بالا و دوام قطعات دست یافت.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آنچه در این مطلب خواهید خواند

کفپوش
TPE,TPV

استفاده از TPE ها در تولید کفپوش سه بعدی خودرو

کفپوش‌های سه بعدی خودرو نقش مهمی در تمیزی و نگهداری کابین خودرو دارند، به‌ویژه در فصول پرگردوغبار یا بارانی. در میان انواع کفپوش‌ها، مدل‌های ساخته‌شده از TPE به دلیل شکل‌پذیری بالا، سبکی، عدم ایجاد بو، مقاومت حرارتی و قابلیت بازیافت، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند. این کفپوش‌ها پوشش کامل و طراحی سفارشی را ممکن کرده و در برابر تغییرات دمایی دوام بالایی دارند. همچنین، رنگ‌پذیری عالی و امکان ایجاد طرح‌های متنوع روی آن‌ها، موجب افزایش جذابیت و کارایی آن‌ها در بازار شده است.

مطالعه بیشتر »
Purge Compound
مستربچ های سفید و مشکی

کامپاند شستشو (Purge Compound) چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپاند شستشو (Purge Compound) راهکاری مؤثر برای تمیز کردن اکسترودر در صنعت تزریق پلاستیک است. هنگام تغییر رنگ، تعویض قالب یا تغییر نوع پلیمر، شستشوی اصولی ضروری است تا از باقی ماندن پلیمر یا رنگ قبلی جلوگیری شود. این مواد با فرمولاسیون خاص، بقایای پلیمرهای رنگی و سوخته را در مدت کوتاهی خارج کرده و تولید را برای قطعات جدید آماده می‌کنند. کامپاندهای شستشو دارای ویسکوزیته بالا، پرکننده‌های ویژه و عوامل فوم‌زا هستند که باعث صرفه‌جویی در زمان، کاهش ضایعات و افزایش بهره‌وری در تزریق پلاستیک و خطوط کامپاندینگ می‌شوند.

مطالعه بیشتر »
روان کننده
روان کننده

معرفی روان کننده‌های مورد مصرف در صنعت PVC

روان‌کننده‌های PVC با کاهش اصطکاک داخلی و خارجی، به بهبود جریان مذاب و کیفیت نهایی محصولات کمک می‌کنند. این افزودنی‌ها شامل روان‌کننده‌های داخلی (مانند استئارات‌های فلزی) که ویسکوزیته را کاهش می‌دهند و روان‌کننده‌های خارجی (مانند وکس‌های پارافین) که از چسبندگی به تجهیزات جلوگیری می‌کنند، هستند. انتخاب ترکیب مناسب این روان‌کننده‌ها در تولید لوله‌ها، پروفیل‌ها، فیلم‌ها و ورق‌های PVC، تأثیر بسزایی در بهبود فرآیند، افزایش کیفیت سطحی و دوام محصول نهایی دارد.

مطالعه بیشتر »
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x