با پیدایش خودروها و موتورسیکلتها و نیاز به استفاده از این وسایل در شب و مسیرهای تاریک، چراغهای پرقدرت با روشنایی بالا به یک ضرورت تبدیل شدند. چراغهای خودروهای قدیمی با هندسههای سادهای چون دایره و مربع طراحی میشدند و اغلب از چدن و آلومینیوم برای هوزینگ و شیشه برای قاب استفاده میکردند. با ورود پلیمرها به صنعت چراغ خودرو و تغییر الزامات مانند استفاده از LED و چراغهای روشنایی روز (Day Light)، مواد اولیه در تولید چراغ خودرو نیز تغییر کرد. سبکی و مقاومت در برابر دما و الکتریسیته، پلی کربنات در چراغ خودرو را به گزینهای ایدهآل برای تولیدشان تبدیل کرده است.
ویژگیهای پلیمرهای مورد استفاده در چراغ خودرو
PBT (Polybutylene Terephthalate) به دلیل دمای کاربری بالای 100°C، گزینهای مناسب برای هوزینگ چراغ خودرو است. قابلیت آبکاری این پلیمر به تولید هوزینگهای با جلوه زیبا کمک میکند. علاوه بر PBT، از آلیاژهای پایه PBT، ABS و آلیاژ آن با PC نیز استفاده میشود. در برخی چراغهای مدرن و قدیمی، PPS و PPA به عنوان مواد هوزینگ به کار میروند. برای چراغهای عقب که دمای کمتری دارند، PP نیز انتخابی اقتصادی است.
کاربرد پلی کربنات در طلق و رفلکتور چراغ خودرو
پلی کربنات (PC) و PMMA دو پلیمر اصلی برای تولید طلق چراغ خودرو هستند. پلی کربنات به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و دمای سرویسدهی بیشتر، انتخاب بهتری برای چراغهای جلو محسوب میشود. طلقهای چراغ باید با پایداری در برابر اشعه UV مقاوم شوند تا عمر مفید بالاتری داشته باشند. هرچند به صورت محدود، PS نیز در تولید طلق چراغ عقب استفاده میشود.
پلیمرهای پیشرفته در قطعات داخلی چراغ خودرو
برای قطعات داخلی مانند لنزها، رفلکتورها و اتصالات، از پلی آمیدهای تقویتشده نظیر PA6 استفاده میشود. همچنین PEI (Polyetherimide) به دلیل خواص ویژه، در برخی قطعات به کار میرود. لنزها و رفلکتورهای ساختهشده از پلیمرهای خاص مانند پلی کربنات، نیازمند گریدهایی با ویسکوزیته بالا و جریانپذیری خوب هستند. این مواد ظرافت و دقت طراحی را در چراغهای مدرن خودرو ممکن میسازند.
چراغهای خودروهای مدرن، نمایشگاهی از فناوریهای پیشرفته و کاربردهای مهندسی پلیمر هستند. هر بخش از این چراغها ترکیبی از علم و هنر طراحی مواد است که نهتنها کارایی، بلکه زیبایی و دوام را تضمین میکند.